Już po raz 9 odbyła się opolska edycja Dni Montessorii, a w tym roku w jej organizację zaangażowały się Wydział Nauk Społecznych oraz Wydział Filologiczny Uniwersytetu Opolskiego. Podczas wydarzenia uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się na czym polega metoda Montessorii, kim była jej autorka i czym różni się tradycyjna szkoła od szkoły montessoriańskiej.

Maria Montessori była włoską lekarką i twórczynią systemu wychowania dzieci znanego obecnie jako metoda Montessori. Żyła na przełomie XIX i XX wieku i chociaż miała wykształcenie medyczne, dostrzegła, że dzieci lepiej rozwijają się, gdy mają przy sobie osoby, które im w tym towarzyszą. Sądziła, że powinny one to robić w tym samym tempie, a nie wyprzedzać je lub iść za nimi. Dzieci traktowała jak każdego innego członka społeczeństwa , nie wierzyła, że mają one mniej do powiedzenia niż dorośli i sądziła, że mają one wpływ na swoją edukację.

W znanej nam szkole najważniejsze są oceny, prace i egzaminy, a system nauki Montessorii bardzo się od tego różni. Istnieją już żłobki, przedszkola i szkoły, w których się go wykorzystuje i tam dzieci rozwijają się zgodnie ze swoimi możliwościami. Klasy są mieszane, bardzo pamięta się o szacunku do dzieci i przyzwyczaja się je do samodzielności. Rolą nauczyciela w systemie Montesorii jest pomaganie dziecku, ale nie wyręczanie go.

Według praktyków nauki Montessorii najważniejsze jest, byśmy wyodrębnili to, co nas najbardziej interesuje i skupili się na nauce tego. Uczyć powinniśmy się na tyle ile mamy siły, chęci i na tyle, w jakim stopniu ze zdobywaną wiedzą łączymy naszą przyszłość. Nie trzeba być dobrym ze wszystkiego, by być specjalistą w pewnej drobnej cząstce rzeczywistości.

Publikacja- Adrian Kokot
Prowadziła- Marta Dąbrowska
Realizacja- Daniel Socha
Montaż- Julia Pietkiewicz